Ilmoittaudu koulutukseen
Ilmoittaudu koulutukseen
Aika |
13.03.2023 - 19.05.2023 | |
Ilmoittautumiset |
19.02.2023 mennessä | |
Paikka |
Verkkototeutus | |
Tavoite |
Opintojakson suoritettuasi sinulla on ymmärrys siitä, mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä siihen, miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi. Opintojakson suorittamisen jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä. Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin. Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä. |
|
Sisältö |
Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian ja sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa, sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa. | |
Toteutus |
Opetusmenetelmät: - Itsenäinen opiskelu - Monialaiset työpajat - Asiantuntijaluennot Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajoja ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa tehdään yhteistyötä alueen työelämätoimijoiden kanssa. Keskeisin osa oppimista on oma toimintasi ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten luennot ja työpajat) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita. |
|
Kirjallisuus |
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent. Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent. Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation. Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O´Reillys Media. Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docendo. Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. |
|
Hinta |
75 €. Mikäli olet työtön työnhakija tai turvapaikanhakija, opinnot ovat sinulle maksuttomia. Jätä tällöin etenemättä verkkomaksuun ja toimita todistus välittömästi turvasähköpostilla. Ohjeet: www.jamk.fi/avoin/maksuttomuus | |
Lisätietoja |
Elina Anttonen ja Suvi Salminen (etunimi.sukunimi@jamk.fi) |
|
Lisätietoja ilmoittautumisesta |
avoinamk@jamk.fi Opintojaksolle otetaan mukaan 14 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. |
|
Muu informaatio |
Opintojakson koodi on SZXX2012-3018. Katso koodilla opintojakson webinaarien aikataulu osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi. Huomaathan, että aloituswebinaari ja päätöswebinaari ovat läsnäolopakollisia. Muissa webinaareissa on läsnäolovelvoite, mutta yhden näistä voi korvata korvaavalla tehtävällä. |
Ilmoittaudu koulutukseen
Palaa