Huom! Online-ilmoittautuminen on päättynyt.
Aika |
09.01.2023 - 30.04.2023 | |
Ilmoittautumiset |
25.11.2022 mennessä | |
Paikka |
Verkkototeutus | |
Tavoite |
Opintojakson tarkoitus Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä. Opintojakson osaamiset Eettinen osaaminen Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen Opintojakson osaamistavoitteet Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa. |
|
Sisältö |
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit Arviointi osana tutkivaa kehittämistä |
|
Toteutus |
Verkkotentti Yksilölliset oppimistehtävät: esseet Pienryhmätyöskentely verkossa Webinaarit Verkkokeskustelut Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit |
|
Kirjallisuus |
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto Muu opetusmateriaali: Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin) tai Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin) tai Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin) tai Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin) tai Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin) tai Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin) Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin) Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa. |
|
Lisätietoja |
Tentti muodostaa 50% arvosanasta. Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta. |
|
Lisätietoja ilmoittautumisesta |
campusonline@jamk.fi | |
Muu informaatio |
Opintojakson koodi on YZZZ0110-3032. Katso koodilla opintojakson aikataulu osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi. HUOM! Kokonaan verkossa olevilla opintojaksoilla ei välttämättä ole aikataulutusta. |
Palaa